برق صنعتی و تابلو برق, جت هیتر(نصب، تعمیر، نگهداری)

عیب یابی و تعمیر برد جت هیتر PG110 البرز(منبع تغذیه)

بنام خدا

با بخش دوم از دوره تعمیرات بردهای الکترونیکی شرکت البرز(pg110) در خدمت شما دوستان هستیم
در بخش اول همانطور که عرض کردیم یکی از خرابی های شایع در برد های PG110 البرز و سایر بردهای الکترونیکی بخش منبع تغذیه میباشد که در این برد متشکل از چند بخش است:

  1. ترانسفروماتور
  2. پل دیودی
  3. خازنها
  4. رگلاتور 7805

 

تصویری از ترانسفورماتور :

ترانس آهنی مورد استفاده در این بردها از نوع 12 ولت 300 میلی آمپر با قاب و رزین میباشد تا در برابر گرد و خاک، رطوبت و ضربات مقاوم باشد.

این ترانس معمولا ممکن است با افزایش ولتاژ ورودی توسط شبکه برق کشور(اتفاق بسیار نادر) و یا افزایش ولتاژ با رعد برق و اختلالات داخلی آسیب دیده و بسوزد. موتور برق یا دیزل ژنراتور از لوازمی است که در مراکز تولید استفاده فراوانی دارد اما در خیلی از  مواقع عدم بررسی ولتاژ خروجی ژنراتور موجب سوختن بردهای مصرف کننده میشود و برد جت هیتر از این قائده خارج نیست.

برای اینکه ولتاژ نامناسب ورودی موجب سوختن برد جت هیتر نشود میتوان از بردهای محافظ برق که در این سایت نیز موجود است استفاده کرد و یا اینکه از کنترل ولتاژ و یا کنترل بار در تابلو برق مجموعه بهره گرفت.

اگر مشکل تغدیه دارید و برد شما برق ندارد ابتدا فیوز را چک کنید و سپس ترک ها(روی برد مدار چاپی مسیر مسی را چک کنید) را بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که نسوخته باشد.

سپس برای تست ترانسفورماتور ابتدا با مولتی متر روی حالت V AC پین های ورودی ترانسفورماتور را اندازه گیری کنید.

دو حالت وجود دارد یا ولتاژی بین 210 تا 240 ولت دارید و یا ولتاژی زیر 50 ولت.

اگر مورد دوم رخ داده بود به احتمال 99درصد تغذیه سالم بوده و مشکل از پایه فیوز و مسیر برق است.
اگر مورد اول رخ داد خروجی را نیز چک کنید و ببینید آیا ترانس در خروجی ولتاژی بین 10 الی 17 ولت AC دارد یا خیر.

تصویر ورودی(قرمز) و خروجی(زرد) ترانس:

 

اگر ولتاژ دیده نشد پشت دستتان را روی رگلاتور سه پایه با بدنه فلزی(7805) بگذارید و ببینید گرم شده یا نه! اگر گرم بود برد را از برق جدا کرده و رگلاتور را با هویه از مدار باز کنید. مجدد ولتاژ خروجی ترانس را چک کنید اگر مجددا ولتاژ نداشتید ترانس سوخته و اگر ولتاژ دارید باید رگولاتور را تعویض کنید

تصویری از رگولاتور 7805:

برای صحت عملکرد مدار تغذیه اگر مولتی متر را روی حالت ولتاژ DC قرار دهید و یکی از پرابها را روی بدنه و دیگری را روی پایه شماره 1 و سپس 3 قرار دهید.

ولتاژ پایه 1 حدودا 11 الی 15 ولت بوده و خروجی 5 ولت میباشد. در این صورت مدار تغذیه شما سالم است.

ضمنا خازن های اطراف این رگولاتور را چک کنید، اگر باد کرده و یا زخمی هستند باید تعویض شوند در غیر اینصورت معمولا سالم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *