برق صنعتی و تابلو برق, جت هیتر(نصب، تعمیر، نگهداری)

عیب یابی و تعمیر برد جت هیتر PG110 البرز(رله ها و ای سی ULN2003)

با بخش دیگری از مراحل عیب یابی و تعمیر جت هیتر در خدمت شما دوستان هستیم

در این مرحله میخواهیم در مورد مدار رله توضیحاتی را ارائه دهیم. اول از همه اینکه رله ها وظیفه دارند برق مصرف کننده ها(شیر برقی، موتور جرقه زن و…) را قطع و وصل کنند. به این صورت که وقتی ولتاژ به بوبین های رله اعمال میشود هسته رله آهنربایی میشود و تیغه باز رله را میبندد و جریان الکتریکی برقرار میشود.

برای درک بهتر عملکرد رله به تصاویر زیر دقت فرمایید:


 


با توجه به اینکه ولتاژ و جریان رله بیش از مقداری است که کامپیوتر مرکزی برد ما(در واقع میکروکنترلر ATMEGA8) قادر به روشن کردنش باشد، از یک ای سی(ULN2003) جهت روشن و خاموش کردن رله ها بهره میبریم. این ای سی به زبان فنی تر شامل چند ترانزیستور و دیود هرزگرد میباشد که هزینه و پیچیدگی برد ما را کاهش داده و به راحتی قابل تعویض است. عموما این ای سی نمیسوزد و دلیل اصلی خرابی آن زنگ زدگی و رسوب پایه های آن میباشد. برای اینکه پایه های آی سی با رسوب و زنگ زدگی خاصیت خود را از دست ندهند، میتوان این ای سی را مستقیما روی برد لحیم کرد.

تصویری از ای سی ULN2003:

 

عیب یابی بخش رله:

عموما خرابی در ان بخش زنگ زدگی پایه ها و یا خرابی تیغه رله ها میباشد که به راحتی قابل حل است.

اگر روی دستگاه صدای رله ها می آید ولی جریان خروجی ندارید: احتمالا رله فن باید تعویض شود زیرا برق تمام مصرف کننده ها(غیر از آلارم) از این رله گرفته میشود. با تعویض رله موتور(فن) مشکل حل میشود.

اگر برد کار میکند اما عکس العملی از رله ها نداریم(صدایی شنیده نمیشود) احتمالا ای سی ULN2003 آسیب دیده و یا از مدار جدا شده. برای کنترل عملکرد ای سی ابتدا پایه های ای سی و مقاومت های ردیفی 1کیلو اهم کنار آن را کنترل کنید:

احتمال 99 درصد با کنترل این بخش شما نتیجه خواهید گرفت اما اگر باز هم رله ها عملکردی نداشتند و صدای(تق تق) خاصی شنیده نشد، مسیر زیر برد را کنترل کنید و ببینید آیا قطعی روی برد میباشد یا خیر، اگر نبود باید ای سی تعویض گردد.

عموما مشکل این بخش رله موتور، زنگ زدگی پایه ها و خرابی مسیر برد میباشد و خرابی های دیگر به ندرت دیده میشوند.

رله شیر گاز و جرقه زن نیز از دیگر مواردی است که میتواند گریبان گیر شما شود، در این صورت موتور کار میکند، صدای رله شیر و جرقه زن نیز به گوش میرسد اما خبری از روشن شدن مصرف کننده ها نیست. در این صورت ابتدا مصرف کننده ها را مستقیما به برق وصل کنید و ببینید ایا خرابی از برد میباشد یا خیر. یا اینکه یک مصرف کننده مطمئن به برد متصل کرده و خروجی را چک کنید.

نکته: با مولتی متر و فازمتر نمیتوان خروجی رله را چک کرد زیرا ممکن است ولتاژ نمایش داده شود اما جریان ناچیزی به خروجی برسد و در این صورت شما نمیتوانید متوجه خرابی رله شوید، پس باید از یک مصرف کننده(مثلا یک لامپ 220 ولت) استفاده کنید.

پایان بخش سوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *