برق صنعتی و تابلو برق, جت هیتر(نصب، تعمیر، نگهداری)

عیب یابی و تعمیر برد جت هیتر PG110 البرز(مدار یون و فتوسل)

با بخش دیگری از آموزش تعمیر برد جت هیتر البرز در خدمت شما دوستان هستیم.

 

این بخش حساس ترین بخش مدار بوده و درصد بالایی از خرابی ها از این بخش میباشد. معمولا خازن پلی استر 220 نانوفاراد، ترانزیستورها و مقاومت یون(R13) از اصلی ترین دلایل خرابی میباشند.

مدار یون دو حالت خرابی دارد:

یکسره شدن یون(دائم روشن شدن چراغ یون)

کار نکردن یون(با اتصال بین یون و زمین چراغ یون روشن نمیشود)

 

در حالت اول ترانزیستون های 3 گانه مدار یون را چک کنید. دو ترانزیستون پایینی(Q1 و Q2) از نوع NPN بوده و با شماره 5551 میباشند. ترانزیستور بالایی(Q5) نیز از نوع PNP بوده و شماره آن 5401 میباشد. برای تست ترانزیستور های PNP و NPN با مولتی متر به تصاویر زیر توجه بفرمایید:

برای تست 5551 باید مولتی متر را روی حالت دیود قرار داده و پراب قرمز را روی پایه وسط قرار داده و پراب مشکی را یک بار به پایه راست و بار دیگر به پایه چپ وصل کنیم. اگر دو عدد بین 0.500 الی 0.850 ولت داشتیم ترانزیستور سالم است.

برای تست 5401 نیز باید مولتی متر را روی حالت دیود قرار داده و اینبار پراب مشکی را روی پایه وسط قرار داده و پراب قرمز را یک بار به پایه راست و بار دیگر به پایه چپ وصل کنیم. اگر دو عدد بین 0.500 الی 0.850 ولت داشتیم ترانزیستور سالم است.

نکته: معمولا اعدادی که روی این دو ترانزیستور داریم بین 0.700 تا 0.790 میباشد.

سپس با تستر خازن اقدام به تست خازن C4 نموده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل میکنیم. مقدار این خازن پلی استر و یا MKT (معمولا از هر دو نوع استفاده میشود) بین 650 الی 700 نانوفاراد میباشد. اگر این خازن و سه ترانزیستور را بررسی و تعویض کنیم مشکل یکسره بودن یون حل میشود.

 

اگر مشکل برد قطع بودن یون و وصل نشدن آن میباشد معمولا با بررسی مقاومت R13 و تعویض آن و یا خازن تغذیه مدار مشکل حل میشود.

دقت داشته باشید مدار فوتوسل معمولا بسیار دیر خراب میشود و عموما خرابی های آن با تعویض خازن تغذیه حل میشود.

از خرابی های دیگری که در این بردها گریبان گیر کاربران میشود میتوان به سوختن LED مربوط به THERMOSTAT و CO SENSOR اشاره کرد. LED مربوط به ترموستات با مدار تشخیص ترموستات سری بوده و با خرابی آن کل عملکرد برد با مشکل مواجه میشود. اگر چراغ یون با اتصال یون به بدنه روشن میشود ولی ترموستات با اتصال دو پایه مربوطه به هم روشن نمیشود باید مدار ترموستات و LED را دقیق تر بررسی کنید.

جمع بندی: خرابی های این برد عموما بخاطر استفاده ناصحیح از این برد میباشد. رطوبت زیاد سالن، فشار مستقیم کارواش و سایر ضربه های فیزیکی به برد، تنظیم نبودن موتور برق(دیزل ژنراتور)، موتور سوختگی و جریان کشی از رله ها و… از مهم ترین عوامل خرابی برد میباشند و از طرفی با رزین زدن به برد(شارلاک سیمپیچی) و استفاده از برد محافظ ولتاژ میتوان تا حد زیادی این خرابی ها را کاهش داد.

با تشکر از توجه شما

 

پایان

2 نظر در “عیب یابی و تعمیر برد جت هیتر PG110 البرز(مدار یون و فتوسل)

  1. جاجوندیان گفت:

    با سلام
    یکی از دستگاههای جت هیتر ما بعد از مدتی کارکرد،با وجود وصل بودن یون و تعویض ان،متصل بودن ترموستات،وصل بودن سیم ارت،خاموش شده،چراغ زرد Error روشن میشه،مجددا جرقه زده و روشن میشه،مجددا مدتی کار میکنه و این داستان همینجور تکرار میشه و در نهایت کلا خاموش میشه.
    چراغ co sensor هم از زمان روشن کردن دستگاه،چشمک زنه.
    اگه راهنمایی بفرمائید ممنون میشم.

    1. isonic گفت:

      سلام شما سنسور co یا به عبارتی پرشرتون مشکل داره و باید تعویض بشه، توی سایت هم موجوده- منتهی میتونید یکسره ش هم بکنید تا فعلا کارتن راه بیوفته ولی حتما در اولین فرصت تعویضش کنید تا خدا نکرده مشکل نخورید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *