جت هیتر(نصب، تعمیر، نگهداری)

عیب یابی و راه اندازی جت هیتر در مواقع اضطراری(1)

راه اندازی جت هیتر

مرغداری و گلخونه شوخی بردار نیست! با از دست دادن زمان و سرد شدن سالن شما ممکنه ضرر های زیادی رو متحمل بشید و از این رو داشتن یه دستگاه مطمئن میتونه خیال شما رو از پرورش راحت کنه! گرما در سالن به طور یکنواخت جریان داشته باشه و شما به جای اینکه فازمتر به دست دنبال سیمها بگردین! به پرورش و جیره بندی و هوادهی مشغول بشید! البته الان که با شما دوستان حرف میزنم هوا گرمه! خودمونم به عنوان یه شخصی که تو مرغداری مو سفید کردیم در جریان هستیم که این تابستون گرم نیاز خاصی به جت هیتر نداره! اما! امان از پاییز و زمستون و هوای سردش که میپیچه داخل سالن و ممکنه تلاش ها و شب بیدار موندن هاتونو به باد بده! البته ان شا الله که هیچوقت این اتفاق نمی افته ولی ما سعی کردیم در این سری مقاله به راه اندازی اضطراری جت هیتر با هر برند،نوع و ظرفیتی بپردازیم و یه جورایی یه منبع خوب برای شما دوستان تدوین کنیم. با ما همراه باشید با اولین قسمت از سری دوره های آموزش عیب یابی و راه اندازی جت هیتر در مواقع اضطراری!

خوب اولین قدم همیشه یه توضیح کوتاه در مورد دستگاه هست! تو آموزش های قبلی و تو توضیحات مربوط به بردها در فروشگاهمون به سیم بندی و عملکرد برد و جت هیتر بارها اشاره شده. جت هیتر وسیله ای هست دو کاربره! هم میتونید تو سرما به عنوان بخاری ازش استفاده کنید و هم تو گرما بعنوان سیرکولاتور (برای به گردش دراوردن هوا در سالن). برای اینکه موتور، جرقه زن و شیر برقی با نظم کنار هم کار کنن و شعله تشکیل بشه و جرقه زن هم نسوزه یه برد میان میذارن که به ترتیب این سه قطعه رو روشن و خاموش کنه! اولترموستات که وصل میشه موتور روشن میشه، بعد جرقه میزنه و بعد شیر برقی حالا گاز یا گازوییل بسته به نوع سوخت وصل میشه و دستگاه روشن میشه و سپس با یون و یا فوتوسل برد میفهمه که دستگاه روشنه! جرقه زن رو خاموش میکنه و دستگاه تا زمان قطع شدن ترموستات کار میکنه، ترموستات که خاموش میشه میاد یه 30 ثانیه باد خالی میزنه که کوره خنک بشه! همین! کل عملکرد دستگاه تو این دو سه خط خلاصه میشه!

مورد اول:ترموستات رو وصل میکنم اما هیچ عکس العملی ندارم!

این مورد ممکنه بر اثر خرابی ترموستات و یا سیم ترموستات باشه! برید سروقت برد! ببینید چراغهای برد اصلا روشنه! شاید شما برقتون قطعه! اگر برد کار میکرد با یه تیکه سیم دو پایه ترموستات رو وصل کنید! اگر باز کار نکرد برد رو برگردونید به احتمال 90 درصد مسیر ترموستات بردتون سوخته! بهتره برد رو در حالت اضطراری بذارید و کار کنید تا سر فرصت برد رو با یه تیکه سیم و لحیم کاری ترمیم کنید.

مورد دوم: ترموستات کار میکنه اما بعدش ارور میده(موتور خرابه)

بردها دو مدل هستند هوشمند و معمولی:

هوشمند اگه باشه در این حالت که موتور کار نکنه ارور معمولا F میده، اگرم ساده باشه مثل البرز و زاگرس و دستگاه های دیگه، ممکنه جرقه بزنه و حتی شعله هم روشن بشه ولی خبری از موتور نیست(در صورتی که ایرسوییچ رو یکسره کرده باشید!).

موتور رو جدا کنید و مستقیم به برق وصل کنید اگر روشن شد که احتمالا رله موتور خراب شده، اگر روشن نشد مراحل زیر رو دنبال کنید:

اگر اتصالی بود که سیمپیچی سوخته باید موتور رو سیمپیچی کنید، اما اگر صدای وز وز ازش درمیاد ولی حرکت نمیکنه با دست بچرخونیدش ببینید ادامه میده یا خیر! اگر حرکتش رو ادامه داد خازن رو تعویض کنید به احتمال خیلی زیاد مشکل حل میشه! اگرم حرکت نکرد باید از سیمپیچی راه اندازش باشه که در این صورت باید ببریدش سیمپیچی و نمیشه کاریش کرد. اما اگر با حرکت دست شما اصلا پروانه حرکت نمیکرد و گیر کرده بود احتمالا بلبرینگ خراب کرده که باید هر دو بلبرینگ رو تعویض کنید. اگر دست به آچار هستید میتونید تعویضشون کنید.

مورد سوم: موتور روشن میشه ولی یهو بعد چند ثانیه خاموش میشه!

اگر این اتفاق افتاد به احتمال خیلی زیاد سنسور فشار هوا(که بهش ایرسوییچ و یا میکروسوییچ هم میگن)  خرابه! یکسره ش کنید و تست کنید

اما اگر باز جواب نداد ممکنه یون به بدنه اتصالی کرده باشه و اشتباهی برد خطا شعله بده! ببینید چراغ یون روشنه یا نه! اگه روشن بود احتمالا دستگاه اب خورده! یک ساعت بذارید رو حالت اضطراری کار کنه خشک بشه و بعد دستگاه رو روشن کنید و حالت عادی بذارید(این اتفاق بعد از شستشوی سالن زیاد رخ میده)

اگر بردتون حالت اضطراری نداره سیم یون رو جدا کنید و بعد روشن شدن شعله بلافاصله وصلش کنید!

تو بردهایی که نمایش خطا دارن و هوشمند هستن یه سنسور جریان دارن که اگه موتور بیش از حد و یا کمتر از حد جریان برق میکشید قطعش کنن، اگر تمام مراحل رو چک کردید و جواب نگرفتید و ارور F روی نمایشگر خطا دیدین موتور رو ببرید سیمپیچی! ممکنه نیم سوز شده باشه و یا ایراد دیگه داشته باشه!

مورد چهارم: موتور روشن میشه اما تا جرقه میزنه دستگاه ریست میشه!

یه وقت ممکنه به این مشکل بخورید! تا جرقه میزنه یهو موتور خاموش میشه دستگاه ریست میشه از نو دوباره موتور و بعد جرقه و باز همون داستان! این یعنی تو مجموعه سوخت شما برق دزدی دارین! این برق با ولتاژ بالا میاد برمیگرده به برد و ریستش میکنه! در این لحظه باید مجموعه رو باز کرده و بین الکترود یون و جرقه فاصله رو زیاد کنید و وایر ها رو چک کنید، اگر حل نشد برد با ترانستون سازگار نیست بهتره از یه برند ترانس و یا برد دیگه استفاده کنید!

خوب تا اینجا فکر میکنم برای قسمت اولمون کافی باشه ممنونم که با ما همراه بودین …

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *