جت هیتر(نصب، تعمیر، نگهداری)

عیب یابی و راه اندازی جت هیتر در مواقع اضطراری(3)

راه اندازی جت هیتر

با بخش دیگری از مجموعه “عیب یابی و راه اندازی جت هیتر در مواقع اضطراری” در خدمت شما هستیم.

مورد هشتم: جرقه میزنه اما شیر برقی صداش درنمیاد!

یکی از موارد شایع در جت هیتر ها خرابی شیر برقی هست! شیربرقی های زیادی به بازار ایران اومدن و رفتن اما چند تاشون بیشتر موندگار نشدن! با ادعاهای زیاد! ماداس اصل ایتالیا!!!(همشون چینی بودن و آشغال)، یکسری جنس چینی و ایرانی هم که مقطعی عالی بودن ولی کم کم خرابی های زیادی داشتن…
دو مدل شیر تو سایت موجود داریم که خرابی های بسیار موردی دارن و خداروشکر خوب جواب دادن، بعلاوه شیرهای اصلی اروپایی که عملکردشون معرکست ولی خوب خیلی گرونن!

اونایی هم که موندگار شدن در مواردی میسوزن و مشکل ایجاد میکنن! در  انتخاب و نگهداری و نصب شیر برقی خیلی دقت کنید چون حساس ترین قطعه جت هیتر هست! از شیر برقی بترسید دوستان! واقعا ممکنه سالن شما رو به آتش بکشه! برد و شیر برقی رو همیشه رو دستگاه ببندید که امتحان خودشو پس داده باشه!

خوب بریم سر اصل مطلب:

اولین کاری که میکنید اینه که باید سیم های برق شیر برقی رو از برد جدا کنید و مستقیم به برق وصل کنید، اگر روشن شد که برد مورد داره و باید تعمیر بشه. مشکل برد هم میتونه این باشه که رله خراب شده و یا فیوز احتمالی که برای رله گاز گذاشتن سوخته، یا به هر دلیل دیگه ای که در بخش تعمیر برد البرز در همین سایت کامل توضیح دادیم.

اما اگر شیر برقی رو به برق مستقیم وصل کردید و گاز وصل نشد دو حالت وجود داره، اگر اتصال کوتاه بود صددرصد پل دیود سوزونده که در همین سایت هم موجود داریم، یا اینکه بوبین سوزونده که اونم تو سایت موجود داریم، اگر این مشکل رو داشتین حتما با بنده تماس بگیرین.
اگر به برق وصل کردین و هیچ عکس العملی نداشت ممکنه کابل و اتصالات داخل شیر برقی مشکل داشته باشه! یا شایدم پیستون گیر کرده. در این لحظه یه پیچگوشتی به داخل بوبین نزدیک کنید ببینید حالت آهنربایی داره؟ اگه نداره بوبین یا پل دیود سوخته ولی اگه حالت آهنربایی داره شیر گیر کرده و باید سرویس بشه و حتی الامکان دیگه استفاده نشه چون خیلی خطرناکه!

مورد نهم: شعله خیلی ضعیف شده! قبلا اینطوری نبود!

این مورد ممکنه دو دلیل داشته باشه:

  1. بهم خوردن تنظیم شیر برقی و بالانسر
  2. گرفتگی لوله و اتصالات

اولین کاری که میکنید شیلنگ رو جدا کنید و چک کنید فشار گازتون کم نشده باشه! ممکنه وقتی شیلنگ رو باز کردین حشره ای و یا پوشالی چیزی گرفته باشه!
دوم اینکه ببینید شیر برقی در حالت بالاترین نقطه پیستون تنظیم شده یا نه! برای این کار مهره بالای شیر برقی رو باز کنید و با آچار آلن مهره بالای شیر رو هم باز کنید و بعد زیر اون هم یه مهره داره اون رو تا بالاترین حالت بازش کنید که در واقع به سمت بالا هست، بعد تست کنید اگر باز مشکل داشت ممکنه بالانسر خراب شده باشه اما اگر بالانسر ندارین تنها دلیلی که میمونه گرفتگی مجموعه سوخت هست.

مورد دهم: دستگاه مدتی کار میکنه بعد خطا میده!

ببینید معمولا همه دستگاه ها و بردها در واقع 10 ثانیه بعد شکل گرفتن شعله دیگه ثابت میشن و کار میکنن تا قطع شدن ترموستات، اولین کاری که میکنید ببینید چراغ شعله(یون، ion و یا flame در هر بردی یه اسم داره) بعد اینکه شعله روشن میشه یکنواخت روشن میمونه و یا هی قطع و وصل میشه! اگه قطع و وصل میشه احتمالا سیم اتصال زمین یون وصل نشده! سیم ارت و یا اتصال زمین برد رو وصل کنید به بدنه، اگر وصل بود سیم یون رو از مجموعه سوخت جدا کنید بزنید به بدنه، اگر چراغ شعله ثابت شد میله یون مشکل داره، در غیر اینصورت برد شما مورد داره و باید تعمیر بشه.

اما اگر چراغ یون روشن بود ولی دستگاه یهو خاموش میشد ببینید ترموستات سالمه! یا اینکه سیمهاش شل نیست؟! اگر یکسره بشه کار میکنه؟! اینجوری متوجه میشید که ترموستات سالمه یا نه.

مورد یازدهم: دستگاه گازوئیلی:

در سوخت گازوئیل موارد شبیه گازی هست منتهی اینجا بجای یون فتوسل داریم و بجای شیر برقی گاز، پمپ و نازل و شیر گازوئیل داریم و خرابی معمولا در این نوع سوخت بیشتر هست. توضیحات بیشتر در مورد سوخت گازوئیل ان شا الله بخش بعدی…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *